Forældresamtaler

Opstartssamtale i vuggestuen

Vi vil gerne sikre os, at dit/jeres barn får den bedst mulige start i vores vuggestue. Før barnet starter i vuggestue, afholder vi derfor en opstartssamtale. I får her mulighed for at fortælle om jeres barn, jeres rytme derhjemme samt om jer selv som familie.

Vi fortæller om rytmen i vuggestuen, og I vil få anden relevant information om, hvordan det er at gå i vuggestue, hvad barnet skal medbringe i vuggestuen m.m. I kan ligeledes få svar på spørgsmål, I ellers skulle have. Samtalen skulle gerne være starten på et godt og tæt forældresamarbejde mellem os og jer.

Ligesom børn er forskellige, vil indkøringer også forløbe forskelligt. Dog opfordrer vil til, at mor eller far er med de første dage. Typisk vil barnet herefter blive afleveret i vuggestuen og den første dag prøve at være i vuggestuen en time uden forældrene. Personalet aftaler ved afhentning med forældrene fra dag til dag, hvad der giver bedst mening at prøve den efterfølgende dag. Det, der er vigtigt den første tid, er, at barnet bliver tryg ved de voksne og øvrige børn i vuggestuen samt lærer, at far og mor kommer og henter igen.

3-månederssamtale i vuggestuen

Efter 3 måneder vil I blive tilbudt en samtale, hvor vi snakker om jeres barns trivsel, og hvordan det er gået med at falde til i vuggestuen.

2 års samtale

I vil blive tilbudt en samtale igen, når barnet er omkring 2år. Samtalen vil bl.a. omhandle barnets trivsel og udvikling.

Ved behov kan I altid bede om at komme ind til en samtale.  Vi vil også gerne informeres, når der sker ting i jeres og jeres barns liv, som kan have betydning for barnets trivsel m.m.

3-års samtale med sundhedsplejersken i børnehaven

Den første samtale omkring jeres barn i børnehaven er en samtale med kontaktpædagogen sammen med sundhedsplejersken. Sundhedsplejersken kommer og laver en motorisk screening på barnet, vejer og måler barnet, og børnehaven laver en sprogvurdering. Derefter holder vi en fælles samtale, hvor sundhedsplejersken udover den motoriske screening, vægt og højde vil snakke om:

• Styrkelse af barnets selvværd
  • Børns søvn behov
  • Opdragelse
  • Mad og måltider
  • Renlighed
  • Sundhed i hverdagen

Fra børnehaven vil vi snakke om sprogvurdering, og om hvordan opstarten i børnehaven er gået.

1½-års samtale efter opstart i børnehaven

Den næste samtale i børnehaven er, når barnet har gået i børnehaven i ca. 1½ år. Her bliver der ligeledes lavet en sprogvurdering, og der udfyldes en dialogprofil, som er den, samtalen tager udgangspunkt i. Derudover vil vi snakke om dagligdagen i børnehaven, hvem barnet leger med, den generelle trivsel i børnehaven og hvilke ting, der skal arbejdes med for at blive klar til snart at være kommende skolebarn.

Derudover kan der komme trivselssamtaler i forbindelse med de to årlige trivselsvurderinger af børnene, men I er som forældre altid velkomne til at komme og få en yderligere snak med os omkring jeres barns trivsel og udvikling.

Forældresamtaler hos Søstjernerne

På Søstjernerne vil der, alt efter hvornår barnet er startet, komme 1 eller 2 samtaler, hvor det vil være primærpædagogen, der holder samtalen.

Første samtale er en midtvejssamtale, når barnet bliver 4 år. Her vil der blive snakket om, hvordan det går med barnet både hjemme og i børnehaven, hvem det leger med, om der er nogle bekymringer og generelt barnets trivsel. Der vil også blive snakket om barnets sprogvurdering, og om der er nogle bekymringer der.

Den sidste samtale, der vil være på Søstjernerne, er en førskolesamtale. Her vil der igen blive snakket om, hvordan det går med barnet både hjemme og i børnehaven, om der er nogle bekymringer og barnets generelle trivsel. Her vil også blive snakket omkring skolestart, og om barnet er klar og moden til at begynde i skole.

Derudover kan der komme trivselssamtaler i forbindelse med de to årlige trivselsvurderinger af børnene, men har I som forældre bekymringer omkring jeres barn, eller bare har noget I gerne vil drøfte med personalet i børnehaven, så er I altid velkomne til at tage fat i os.