Velkommen til Børnegården Nejs

I Børnegården Nejs har vi en vuggestuegruppe (Brumbasserne) og to børnehavegrupper (Krudtuglerne og Søstjernerne). Hos os er der tryghed, nærvær og hjerterum.

I vuggestuegruppen får børnene en stille, rolig og god start på institutionslivet, hvor vores fagligt bevidste personale lægger vægt på barnets trivsel og udvikling.

Når børnene skal i børnehaven (ca. 2,9 år), starter de på Krudtuglerne, hvor vi arbejder med sociale færdigheder, mens børnenes venskaber styrkes, og de får læring gennem bevidst valgte aktiviteter. Legeplads

Den sidste gruppe er Søstjernerne, som er for de ældste børn i børnehaven. På Søstjernestuen vægter vi børnenes selvstændighed og udvikler deres selvhjulpenhed, for eksempel at tage tøj af og på. Vi styrker deres sociale kompetencer og øver dem i konflikthåndtering. Vi arbejder ud fra den styrkede læreplan og har derfra lavet et temahjul, hvor vi hver uge har et nyt tema. Samtidig har vi en ugeplan, som kan ses på opslagstavlen, hvor der hver dag sker en aktivitet. For eksempel er temaet for februar ”personlig udvikling”, og i uge 6 arbejder vi så med ”hvem er jeg”. Her bliver børnene opfordret til at tegne sig selv, fortælle om deres hjem, finde deres livretter på computer og lignende. Derved bliver børnene stimuleret både socialt, fagligt og motorisk.

Hvis I er "nye" forældre, som står overfor at skulle vælge institution til Jeres barn, er I altid meget velkomne til at kontakte os eller komme på besøg, så I kan blive vist rundt eller tage en snak med personalet.

Men hvorfor ikke bare sige det, som det er :"Det er nice at være i Nejs".

Faciliteter

På vores dejlige legeplads er der plads til at udfolde sig, men samtidig også mange muligheder for at skabe hyggekroge til leg. På legepladsen har vi en dejlig, stor bålhytte, hvor der hver onsdag eftermiddag tændes op i bålet, og hvor vi ofte tilbereder mad over bålet og spiser det derude. Samtidig bliver det brugt som læringsrum, hvor der laves forskellige aktiviteter.Bålhytte

Vi har et børnebibliotek på vores gang, hvor alle er velkomne til at låne en bog med hjem til at læse i. Det kan være et supplement til Broager Bibliotek eller en bog, barnet lige har fået læst højt i børnehaven og har lyst til at få læst igen derhjemme. Har børnene fundet en bog, de gerne vil låne med hjem, tager man den med hjem og afleverer, når man er færdig med at læse i den. Biblioteket bliver også brugt til at sidde og læse historier højt, og børnene sidder ligeledes selv og læser i en bog.

Skurvognen på vores graver er et lækkert læringsrum, hvor vi kan udfolde os kreativt med træ, men også et rum, hvor vi kan fordybe os i naturen.skurvogn