Overgange

Opstart i vuggestuen

At starte i børnehave er et nyt og spændende kapitel i jeres barns liv. Den første tid kan være svær, da det er en stor omvæltning fra mor og far derhjemme eller dagplejen med 4 børn og til børnehaven med mange børn.

Vi lægger vægt på, at barnet og jer får en god opstart i børnehaven. Derfor kontakter vi jer, når vi får besked om at jeres barn skal starte hos os. Vi aftaler et kontaktbesøg, og der aftaler vi, hvordan opstarten skal foregå: hvor længe barnet skal være her de første dage, hvornår det skal prøve at sove her og andre praktiske ting.

Vi har et samtidig et samarbejde med dagplejerne, hvor de kommer på besøg med barnet, så barnet derigennem får mulighed for at lære både huset og personalet at kende.

Overgang fra vuggestue og dagpleje til børnehave

Når barnet fylder 2,9 år flyttes de fra vuggestuen til børnehaven. Vi forsøger at gøre overgangen til børnehaven så nænsom som muligt. For nogen kan det være en stor omvæltning at komme fra vuggestuen med få børn i forhold til den noget større børnehavegruppe.

Men da vi er en integreret institution, har jeres barn en fantastisk mulighed for en glidende og tryg overgang til børnehaven. Barnet kender de voksne på Krudtuglerne fra dagligdagen og på legepladsen.

I måneden op til børnehavestart vil de kommende børnehavebørn fast komme på besøg en gang om ugen i børnehaven sammen med en kendt voksen fra vuggestuen. Derved får de en langsom tilvænning til livet på den nye gruppe.

Det er ligeledes vigtigt, at I forældre får en god opstart i børnehaven. Derfor kontakter vi jer og aftaler en tid til et kontaktbesøg, og der aftaler vi, hvordan opstarten skal foregå: hvor længe barnet skal være her de første dage, hvornår det skal prøve at sove her og andre praktiske ting.

Overgang fra Krudtugle til Søstjerne

Alle de store børn på Krudtuglerne ser frem til at blive barn i Søstjernegruppen. De er nu de store på Krudtuglerne og ser frem til nye udfordringer, nyt spændende legetøj og nye venner.

Vi prøver på at holde de to grupper nogenlunde lige store, og der bliver flyttet børn, når der kommer nye Krudtugler ind. Derfor kan vi ikke give en bestemt alder på, hvornår børnene flyttes. Men når der flyttes børn til Søstjernerne kigger vi ikke ubetinget på alder, vi går ind og vurderer det enkelte barn. Det handler om renlighed, modenhed og relationer.

Når børnene får at vide, hvornår de skal på Søstjernerne, får de et velkomstbrev fra Søstjernerne om det at være på Søstjernerne. Forældrene får ligeledes et brev, hvor vi fortæller lidt om ugens struktur. Brevene kan af forældrene bruges til at snakke med deres børn om, hvad der skal til at ske og være med til at styrke overgangen ved at forberede dem bedst muligt. Desuden kommer børnene i "praktik". Det vil sige, at måneden inden de starter, har de en besøgsdag på Søstjernerne. De kommer derover om morgenen og er der hele dagen og spiser madpakken der sammen med deres nye kammerater. Dette er med til at gøre dem mere trygge ved
overgangen, og de vil få et socialt kendskab til de andre børn på stuen og ikke mindst få et tilholdsforhold til de nye voksne. De vil få et kendskab til det nye, der venter dem, og de vil få en fornemmelse af, at de hører til på den nye stue, så snart de starter.

Har I som forældre behov for at få en snak med personalet om overgangen, dagligdagen på Søstjernerne eller andet, er der mulighed for at få en samtale med personalet på gruppen.

Overgang til skole

For at børnene får den bedst mulige overgang til skolen fra børnehaven, har vi et rigtig godt og tæt samarbejde med Broager skole og SFO Mariegaarden.

I den sidste tid af børnehaven er der store legedag på SFO Mariegaarden, hvor vi mødes med andre nærliggende børnehaver og leger et par timer. Dette giver børnene en god mulighed for at mødes med deres mulige kommende klassekammerater samt nye voksne. Det giver medarbejderne på Mariegaard en god indsigt i de kommende skolebørns relationer og sociale kompetencer.

Vi har også aftaler med børnehaveklasselærerne på Broager skole. De kommer på besøg i børnehaven for at lære deres kommende elever lidt at kende, inden de starter i skolen.

Som pædagoger og lærere imellem har vi en samtale omkring alle kommende skolebørn, hvor vi med jer forældres tilladelse snakker om hvert enkelt barn.